En blogg om min Albin Cumulus - iWanna som jag köpte våren 2012. iWanna har från 2013 sin hemmahamn på Öckerö och seglas längs västkusten.

torsdag 13 mars 2014

Motorbädden - Plastning

Vid årsskiftet lade jag ner det mesta av arbetet med båten medan jag väntade på att det skulle bli både varmare och ljusare. Jag hade helt enkelt inte längre någon lust att åka till båten då det var ett par minusgrader i luften och kulingvindar som ryckte i presenningen.
När nu marssolen börjat värma ordentligt känns det riktigt kul igen och det är dags att börja med motorbädden igen.
I helgen som gick tog jag en heldag vid båten där jag började med att ställa in en värmefläkt i motorrummet som fick gå på maxeffekt ett par timmar för att värma upp det som skall plastas. Medan jag väntade på att bädden skulle bli varm fyllde jag ut de stora hålen med polyuretanskivor för att ha något att lägga plast och glasfiber mot.
När bädden kändes tillräckligt uppvärmd (alt. "nu-orkar-jag-inte-vänta-längre") tvättade jag flera gånger med aceton innan jag blandade till polyester och härdare och började plastningen. Jag penslade på polyester, lade dit glasfibermatta, strök med pensel tills mattan var mättad och ev. luft pressats ut. Upprepade detta tills det var ca 4 lager överallt. Fläkten fick sedan stå på ett par timmar till och som det såg ut verkade härdningen komma igång och fungera som den skulle.
Eftersom mina tidigare erfarenheter av att jobba med polyester och glasfiber är i stort sett obefintliga så har jag räknat med att det kommer bli en del justeringar och som det verkar kommer jag antagligen att plasta lite till på ett par ställen där jag inte blev helt nöjd, men det blir nog först nästa helg.
 
 

2 kommentarer:

  1. Hej Hans,
    Jag har Cumulus nr 438 och funderar på att byta motor. Jag följer ditt motorbyte med stort intresse. Lycka till! /Anders

    SvaraRadera
  2. Tack Anders,
    Jag funderade också ett tag innan jag väl bestämde mig.
    Förutom det rent ekonomiska så var jag tveksam till om jag skulle klara av att göra en sån här installation, men det jag har gjort hittills och det jobb jag kan förutse så tror jag fortfarande på sjösättning i mitten av maj.
    Backup-planen är att köpa timmar av någon som kan hjälpa till att slutföra installationen, men jag hoppas inte det kommer att behövas.
    Även om jag fortfarande är långt från mål så tror jag att de allra flesta kan klara av ett sånt här jobb så länge man inte behöver göra alltför många och stora anpassningar i motorrummet. Jag tror snarare att de största farorna för att inte komma i mål är brist på tålamod och tid. Har man, som jag, inte jobbat med något liknande tidigare måste man räkna med att det kommer att ta mycket tid, men det är lärorikt.
    /Hans

    SvaraRadera