En blogg om min Albin Cumulus - iWanna som jag köpte våren 2012. iWanna har från 2013 sin hemmahamn på Öckerö och seglas längs västkusten.

onsdag 23 april 2014

Ny motorpanel - plastning för dummies?

Fattar inte att jag aldrig har jobbat med polyester och glasfiber förr, men efter att ha testat så kommer det säkert att bli en del formbygge och plastning framöver.
Jag är nybörjare så det som kommer här kan säkert vara lite väl elementärt, tillvägagångsätt kan vara omständliga eller kanske rentav fel, men till slut blev det i alla fall en ny låda till motorpanelen.

Den gamla lådan till motorpanelen var i uselt skick och trots att det sitter såna här i mängder av gamla båtar verkar de inte längre finnas att köpa?

Lösningen blev att tillverka en ny i glasfiber vilket borde vara ett lagom stort nybörjarprojekt.
Med den gamla lådan som mall lade jag en 45X195-regel i kapsågen. För att lättare kunna få loss formen när plastningen är klar fasade jag också av kortsidorna ca 5 grader.
Brädan skruvades sedan fast i en skiva och efter ett par omgångar med Biltemas Finspackel och slipning lackades formen.
När lacken torkat följde fem omgångar med vax med minst sex timmars väntan mellan varje omgång. Jag använde mig av riktigt formvax, men det skall visst också fungera med vissa bilvax? Inget jag vågade chansa på i alla fall.
Avslutar sedan med att lägga på formsläppmedel med en fuktad svamp innan jag blandar härdare och gelcoat. Gelcoaten penslades på och fick ligga till nästa dag innan jag fortsatte med plastningen.
Gamla panelen användes som mall
Formen klar för gelcoaten

Arbetsgången för plastningen var att först blanda till polyester med härdare (tror det gick åt totalt ca 4-5 dl polyester till lådan?).
Sedan penslar jag på polyestern på formen, lägger på matta, penslar igen och "duttar" med penseln tills mattan är mättad. Jag lade totalt 3 lager med 300 grams matta till lådan och tycker att det blev lagom stabilitet av det.
Viktigt är också att man får bort all eventuell luft som kan finnas kvar. Enligt instruktionsboken skall man använda en aluminiumroller men för ett sånt här litet jobb gick det bra att jobba med en skräppensel från Jula.
Plastningen var inte särskilt svår, men det är bra om man förbereder sig så mycket man kan innan man sätter igång. Verktyg skall finnas på plats och glasfibermattor rivna i rätt storlek, annars kan det bli både tidsbrist och söligt när man kladdar runt för att leta efter saker.
Skyddsutrustning är naturligtvis viktigt när man jobbar i styrenångorna, särskilt om man som jag står i en trång friggebod. Jag använde Biltemas halvmask med gasfilter, skyddsglasögon och engångshandskar vilket fungerade bra. Ett enkelt och användbart tips jag fick var att dra på sig flera par handskar direkt innan man börjar jobba så kan man lätt dra av lager för lager när det yttersta blir kladdigt av plast och glasfiber.
Plastningen klar
När jag plastat väntade jag till nästa dag innan jag tog loss lådan från formen. Det gick sisådär till en början, men med ett par välriktade slag med en gummiklubba i lådans botten lossade det till slut.
Tappat formen? Återstår att såga rent kanterna och finputs
När lådan kommit loss syntes nu också tydligt vart jag missat att slipa ordentligt på formen. Gelcoatlagret var också i tunnaste laget på en del ställen så det blev ytterligare lite slipning.
När jag slutligen skulle bättra på med ny färg valde jag att använda en "gelcoatspray" för att det skulle bli riktigt jämnt utan penseldrag.

Det som behövdes för att bygga lådan
När färgen torkat var det sedan bara att montera instrument, sätta dit en bit akrylglas som skall mota bort det värsta stänket, på med lite Sika och montera panelen i sittbrunnen.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar