En blogg om min Albin Cumulus - iWanna som jag köpte våren 2012. iWanna har från 2013 sin hemmahamn på Öckerö och seglas längs västkusten.

tisdag 12 augusti 2014

VP D1-20 i Albin Cumulus - första säsongen

Visserligen är inte säsongen slut ännu, men jag har nu kört med den nya motorn några månader och kan börja utvärdera om bytet var värt allt jobb jag lade ned under vintern.
Det skall erkännas att i några svaga ögonblick strax innan sjösättningen i våras var jag riktigt less på alltihop. Den gröne djävulen där nere i motorrummet hade tagit över lite för mycket och det kändes som om all ledig tid ägnades åt en massa småsaker som aldrig tycktes bli färdiga.
Det är glömt nu. Varenda gång jag trycker på startknappen är det värt alla timmar som lagts ned.
Det känns bra att ha en motor som startar som förväntat istället för att förvåna mig varje gång den går igång.
Det känns bra att slippa försöka underhålla något som fungerar halvdant och passerat bäst-före-datum för länge sedan.
Det känns som allra bäst att ha en nästan dubbelt så stark motor när det är motström, bleke och lång väg hem. Det finns alltid mer kraft att hämta och marschfarten har ökat på de långa, tråkiga transportsträckorna med 2-3 knop.

Ekonomin då? En del saker blev dyrare, en del billigare, men totalt sett blev det ungefär som budget. Jag skulle nog ha kunnat göra installationen något billigare, men då jag bytte ut nästan all kringutrustning till motorn har kostnaderna som väntat dragit iväg lite. En del är också kostnader för sånt jag ändå hade tänkt fixa även om jag behållit den gamla motorn (uppgradering av batteribanken och installera bränslefilter och sjövattenfilter). Som tillbehörsbutikernas drömkund har jag också valt att inte bara titta på prislappen utan även försökt välja det som varit det bästa.
Av den gamla installationen har jag bara återanvänt tre saker - propelleraxeln, motorreglaget och bordgenomföringen för avgasslangen. Min installation kostade:

Motor inkl inbyte55.464
Kranbil och hyra av släpkärra1.609
Foldingpropeller7.699
Cutlesslager332
Axeltätning923
Axelkoppling1.350
Sjövattenfilter720
Vakuumventil547
Bränslefilter2.085
Plattjärn till motorbädd813
Reglagekablar799
Uppgradering batteribank: Batterikablar, Skiljerelä, polplintar, huvudbrytare mm4.729
Ljuddämpare1.597
Motorrumsisolering501
Slangar, genomföring och adapter - Bränsle, Avgas, Kylvatten, Ventilation3.802
Diverse färg, polyester, glasfiber, skruv etc.1.673
Olja och kylvätska304
PDC (Restid och tid utöver det som ingår i VP åtagande)2.269
Sålda delar från gamla motorn-2.500
Summa84.716



Mycket pengar, som jag inte räknar med att få tillbaka, men å andra sidan har jag nu en ny motor som förväntas fungera bra i många år framöver.
Även om det stundtals fanns jobbiga stunder under installationsarbetet har det ändå totalt sett varit en lärorik och intressant process som jag kan tänka mig att göra om i nästa båt. Ett båtbyte lär dock inte vara realistiskt förrän svedan i plånboken lagt sig lite alternativt om jag redan nu skulle få ett tillräckligt bra bud för båten. Till rätt pris är den alltid till salu.
(Är du seriöst intresserad av denna Cumulus, skicka mig ett mail via kontaktformuläret.)



    

1 kommentar:

  1. Hej!

    På jakt efter en välvårdad cumulus!
    Har du något riktpris?

    Med vänlig hälsning, Sebastian Wallman

    SvaraRadera